Onze website heeft een nieuw jasje! Lees hier meer over de veranderingen.

Achtergrond

Meekijken met sound designer Selle Inti Sellink op het Filmfestival van Locarno

We vroegen sound designer Selle Inti Sellink om verslag te doen van zijn bezoek aan het Internationaal Filmfestival van Locarno. We volgen hem en de rest van de crew op de dag dat hun film Holy Electricity, geregisseerd door Tato Kotetishvili, in première ging. Een fotoshoot, Q&A, films onder de brandende zon en hopen op een prijs. Spoiler alert: de film won een Gouden Luipaard!

Als er een gouden luipaard wordt gespot in de Zwitserse Alpen, weet je hoe laat het is: tijd voor het Internationaal Filmfestival van Locarno. Al sinds 1946 is dit festival dé plek voor onafhankelijke films en openluchtvertoningen op het Piazza Grande, één van de grootste openluchtbioscopen van de wereld.

Het Gouden Luipaard-beeldje is te winnen in drie competities. De Concorso Internationale, waar de focus ligt op internationale premières van zowel gevestigde als beginnende makers, Pardi di Domani, voor korte en mid-length films die op experimentele en innovatieve wijze de poëtische kracht van film onderzoeken, en de Concorsi Cineasti del Presente, de debuutcompetitie voor films waar de makersdrang vanaf spat.

In die laatste competitie draaide de film Holy Electricity, van de Georgische regisseur Tato Kotetischvili, waarvoor de in Amsterdam gevestigde Selle Inti Sellink het sound design heeft verzorgd. ‘Als sound designer decoreer je de auditieve muren van de filmzaal’, legt Sellink uit, als we hem spreken over zijn geslaagde festivalbezoek. ‘Dat doe je met stemmen, geluidseffecten en muziek. Het hele geluidsontwerp beweegt mee met de emotie die de film wil overbrengen. Het is aan mij om die emotie te vinden en vertalen naar geluid.’

Mijn laatste opname? Een waterfiets op het meer van Locarno.

Holy Electricity speelt zich af in Tbilisi. We volgen twee neven op een kruistocht door de buitenwijken van de stad. Voor de film ontving ik een zeer uitgebreide Georgische geluidsbibliotheek. Een groep Georgische geluidsmensen heeft deze over de jaren verzameld en deelt ze met makers van Georgische films. Talloze geluiden van markten, krakende metalen, roltrappen, toeters, verkeer en dieren zorgen ervoor dat de film, waaraan ik vanuit mijn eigen studio in Amsterdam (STILL Sound Design, red.) heb gewerkt, authentiek klinkt. Zelf heb ik altijd een kleine Zoom H2n-recorder bij me. Als ik iets moois hoor, pak ik die er snel bij om het te vangen. Unieke geluiden zorgen immers voor uniek klinkende films. Mijn laatste opname? Een waterfiets op het meer van Locarno.’

‘We staan hier als crew uiteraard met een trots gevoel, maar ook met een belangrijke boodschap over het huidige politieke en culturele klimaat in Georgië en het Georgische filminstituut. Een stukje context: hoewel het overgrote deel van de Georgiërs pro-Europa is, heeft de regering met het aannemen van een omstreden wet een ruk richting Rusland gemaakt. Momenteel boycotten ongeveer 500 professionals uit de filmwereld het Georgische filmfonds (GNFC), dat valt onder het Ministerie van Cultuur. Ze protesteren tegen overheidsinmenging, censuur en intimidatie.’

‘Onze crew bestaat voor het overgrote deel uit Georgische makers, waarvan sommigen leiders zijn in de boycot. Tijdens de Q&A in Locarno bespreken we de situatie, met speciale aandacht voor de recente goedkeuring van een reeks wetsvoorstellen die de rechten van de LGBT-gemeenschap beperken. Als deze wetsvoorstellen van kracht gaan, wordt ‘LGBT-propaganda’ verboden. Dit zal leiden tot censuur van specifieke scènes of zelfs hele films. Ook onze film zou dat kunnen overkomen. Een datum om in de gaten te houden is 26 oktober 2024, wanneer er verkiezingen zijn in Georgië, die veel impact kunnen hebben op het land en haar banden met Europa.’

Hieronder vind je Selle's (foto)verslag van het festival.

Takla Machavariani (producent), Tato Kotetishvilli (regisseur en DOP), Nodar Nozadze (montage)

‘Op weg naar het festival. We ontmoeten elkaar in Lugano in de trein. Het voelt een beetje alsof we op weg zijn naar Zweinstein.’

De beamers op Piazza Grande

‘Het openluchttheater van het festival bevindt zich op het grote plein in het centrum van Locarno. Het is 30 graden, dus op dit plein, waar geen vierkante centimeter boomschaduw is, wil je overdag niet te lang zijn. In de zwarte beamer zijn meerdere openingen te zien. Die zitten er om de verschillende filmformaten te kunnen vertonen. Digitaal en op film.’

De crew bij Piazza Grande

‘De delegatie is bijna compleet, nu ook co-producent Ineke Smits zich bij het team heeft gevoegd. Jaren geleden kreeg ik van Ineke het telefoontje met de vraag of ik het sound design voor Holy Electricity wilde doen. Nu gaat de film eindelijk in première en dan ook nog eens op één van de meest prestigieuze filmfestivals van de wereld. Daar zijn we uiteraard trots op.’

De festivalpassen

‘En de prijs voor leukste accreditatiepas van een filmfestival gaat naar... Locarno Internationaal Film Festival. Hier te zien in het wild. Waarom het symbool van het festival een luipaard is, is – kort gezegd – omdat het festival van Venetië al een leeuw gebruikte. Veel roofdieren in Italiaans sprekende filmwerelden dus. Een kalf past wat dat betreft wel bij het nuchtere Nederland.’

Hotel Monte Verità: ‘The place where our minds can reach up to the heavens…’

‘Het festival biedt ons onderdak in het hotel Monte Verità (Waarheidsberg). Deze locatie heeft een rijke geschiedenis als toevluchtsoord voor filosofen en kunstenaars en voelt als de juiste plek om bij te komen na een festivaldag.’

vlnr: Guka Rcheulishvili (Arrebato Films), Tekla Machavariani (Nushi Films), Marisha Urushadze (Arrebato Films), Tato Kotetishvili (regisseur) Ineke Smits (GoGoFilm), Nodar Nozadze (montage), Selle Sellink (sound design)

‘Onze fotoshoot voor de Locarno dagkrant.’

‘Hitte op Piazza Grande. Gelukkig zijn de waaiers in panterprint, zodat je altijd in thema blijft.’

Q\&A met de crew

‘Aan bod komen de vele documentairekarakters in de film die de identiteit van Georgië weerspiegelen en de flexibiliteit waarmee de film gemaakt is. Ook het huidige politieke klimaat in Georgië en de boycot tegen het Georgisch filminstituut worden besproken.’

De zaal tijdens de première van de film
De ontlading na de premiere

‘We zijn het erover eens: we prefereren deze foto boven de foto’s van ons rode loper-moment.’

----

Holy Electricity is hopelijk binnenkort te zien in Cineville.

Maan

Ik heb een zwak voor films uit het magische uur. Wankelmoedig, nieuwsgierig of vastberaden het schemerdonker tegemoet. Niet wetende hoe lang de nacht zal duren.