Ondanks een hoop eensgezindheid – de nummer 1 won met speels gemak en nummer 2 had op zijn beurt helemaal niets te vrezen van alles wat daar weer onder kwam – had iedereen op Cineville HQ ook dit jaar weer zijn eigen stokpaardjes. Naast een hoop usual suspects stampte bijvoorbeeld ook Godzilla onverwachts voorbij, net als onder andere Die andere Heimat, Captain America: The Winter Soldier, Tracks, Les salauds, La danza de la realidad, The Lego Movie, Guardians of the Galaxy en Finsterworld. Die laatste had maar één iemand gezien en bevat, zo hoorden we later, een scène waarin iemand met eeltschaafsel opgeleukte koekjes oppeuzelt.
Een speciale vermelding is er voor Whiplash en Nymphomaniac. Beide vielen op een haar na buiten onderstaande Top 5.
Met twee vingers in de neus ging Boyhood er met de overwinning vandoor. En hoe kon het ook anders? Iedereen (oké, bijna iedereen) herkende wel íets in de alledaagse avonturen van de tussen gameboys, Obama 08-campagneposters, gescheiden ouders en Harry Potter-boeken opgroeiende Mason. En dan was er nog het unieke 12-jarenplan waarmee Richard Linklater niet alleen zijn personages maar ook de acteurs steeds precies een jaartje ouder liet worden. Een subtiele mindfuck die we niet snel, en toch zeker niet in de komende 12 jaar, nog eens zullen zien.
Wat het door Scarlett Johansson gespeelde buitenaardse (?) wezen precies op onze aarde komt doen, dat weten we nog steeds niet, maar man o man, wat wist haar rooftocht door troosteloos Schotland ons diep te raken. Meegezogen door de fenomenale soundtrack van Mica Levi en Jonathan Glazers zelfverzekerde mix van kitchen sink, horror en sciencefiction, gaven wij ons als makke schaapjes over aan de wolf in Scarlett-kleren. Verdwaasd, geschrokken, een beetje verdrietig misschien ook wel, strompelden we na afloop de filmzaal uit. Wat hadden we gezien? Wat hadden we gevoeld? Wat ís ‘voelen’?
Slaapzakken voor de kassa, rijen tot om de hoek: begin januari persten we ons met honderden tegelijk naar binnen op het allerleukste feestje. The Wolf of Wall Street was immers geen preek (over de weeffouten van het moderne kapitalisten), maar een hilarische, in sneltreinvaart doorbeukende schreeuwspeech. Leonardo DiCaprio in de rol van zijn leven, het gehum van Matthew McConaughey, de Quaaludes-scène: we zien het maar als een kleine vergoeding voor alle shit die de nog altijd actieve geldwolf, fraudeur en beroepsleugenaar Jordan Belfort over onze droomeconomie († 2008) heeft uitgestort. Als het zulke opwindende cinema oplevert, nemen we het morele failliet van het Westen graag op de koop toe.
Ook in 2014 waren er legio films over stukgelopen relaties, maar de manier waarop Spike Jonze in Her zijn ideeën over hartenpijn presenteerde, verdient een prijs (of de vierde plaats in dit geval). In een utopisch hip en vanzelfsprekend futuristisch Los Angeles werden we samen met professioneel brievenschrijver Theodore tot over onze oren verliefd op besturingssysteem Samantha (Scarlett Johansson). Wat een stem! Wat een intelligentie! En wat een interesse in ons! Mensen, deze computer weet wat echte liefde is! Toch?
In de Moet je Kijken in 2014 (gepubliceerd op Oudejaarsdag 2013) tipten we Xavier Dolans uiteindelijk nogal tegenvallende thriller Tom à la ferme. Wisten wij veel dat hij ook nog Mommy uit de hoge hoed zou toveren. De film is de voorlopige kroon op het toch al niet misselijke oeuvre van de 26-jarige wonderboy. Niet eerder vielen Dolans jeugdige videoclipstijl en zijn fascinatie voor brutale buitenbeentjes zo lekker samen. De scène waarin probleemzoon Steve het verstikkende, vierkante frame naar breedbeeldformaat duwt, is meer dan magisch.
Je ziet bovenstaande favorieten misschien wel terug bij De Beste Films van 2014, op 4 januari in Kriterion in Amsterdam, Louis Hartlooper Complex in Utrecht en Cinerama in Rotterdam. De uitslag van de publieksverkiezing en het programma maken we vanmiddag bekend. De acht populairste films van het jaar keren dan nog één keer terug op het witte doek. Het wordt een dag vol filmliefde, met lekkere hapjes en drankjes, live muziek en natuurlijk alle filmtoppers van het voorbije jaar. Ze zijn te zien in vier tijdsblokken, waardoor je met een beetje geluk je favorieten én je inhaalfilms van 2014 op 1 dag kunt zien.
Waar en wanneer
Zondag 4 januari
Kriterion, Amsterdam www.kriterion.nl / Facebook-event Kriterion Cinerama, Rotterdam www.cineramabios.nl / Facebook-event Cinerama Louis Hartlooper Complex, Utrecht www.hartlooper.nl / Facebook-event Louis Hartlooper Complex
Tickets
Cinevillepashouders: gratisRegulier tarief: 1 film 7 euro | 3 films 18 euro | 4 films 20 euro