rating votes

Portrait de la jeune fille en feu

Regie
Céline Sciamma
Met
Valeria Golino, Adèle Haenel, Luàna Bajrami, Noémie Merlant
Duur
119 min.
Jaar
2019
Taal
Frans
Tip van Jente

‘Wie heeft er selfies nodig? Marianne en Héloïse (en regisseur Céline Sciamma) zijn de kunst van het kijken – écht kijken – gelukkig nog niet verleerd.’

De nieuwe film van regisseur Céline Sciamma (Girlhood). Een tijdloos verhaal over verlangen en een onmogelijke liefde.

Op een afgelegen eiland bij Bretagne, aan het einde van de 18e eeuw, krijgt kunstenares Marianne (Noémie Merlant) de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse (Adèle Haenel) te schilderen. In Heloïses laatste dagen van vrijheid, groeit de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen.

De Cineville redactie over Portrait de la jeune fille en feu

‘Stel je voor: je gaat op retraite naar een verlaten eiland, valt als een blok voor een blonde Française en brengt twee weken in een roes van liefde met elkaar door. Maar wacht: het is de 18e eeuw, FaceTime en Insta bestaan niet, je vriendinnetje is uitgehuwelijkt aan een Milanees en je hebt geen enkele foto van haar. Regisseur Céline Sciamma (Girlhood) gunt hoofdpersonage Marianne in het adembenemende Portrait de la jeune fille en feu niet meer dan twee schildersdoeken, een paar stukjes houtskool en één strandwandeling per dag om het gezicht van haar geliefde Héloïse op haar netvlies te branden. Marianne is ingehuurd om Héloïse te portretteren voor haar aanstaande echtgenoot, maar Héloïse wil vrij zijn. Terwijl de golven tegen de Bretonse klifkust beuken en jurken vlam vatten in het kampvuur, hebben de twee vrouwen alleen maar oog voor elkaar. Een pijnlijke confrontatie voor ons luie, 21e eeuwse geheugen: waar wij teren op talloze selfies om onze herinneringen in leven te houden, zijn Marianne en Héloïse de kunst van het kijken - écht kijken - nog niet verleerd.’

Nu te zien

Film van de week

The Last Viking

‘Groepstherapie met mannen die denken dat ze The Beatles zijn en nutteloze feitjes delen over IKEA. Ik vermaak me hier wel.’

Amsterdamned II

Regisseur Dick Maas laat de Amsterdamse grachten na bijna 40 jaar weer rood kleuren, met nieuw (Holly Mae Brood) en oud (Huub Stapel) bloed.

Second Victims

Eén foute diagnose tijdens een hectische shift verandert het leven van een moeder (Trine Dyrholm) en dokter (Özlem Saglanmak) voorgoed.